Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Vanliga studentfrågor

Du kanske har något du undrar över? Här följer några vanliga frågor vi brukar få.

  • Hur aktiverar jag mitt bredband om jag bor på Docenten?

    1. Plugga in datorn via patchkabel i mediaskåpet i hallen så kommer du automatiskt till Wexnets hemsida, följ instruktioner.
    2. Välj internetleverantör som är knuten till Wexnet. Om du saknar svenskt personnummer, ring vald internetleverantör så hjälper de dig att aktivera dina tjänster. Internetavgiften ingår inte i hyran.
    För trådlöst nätverk kan en mindre router placeras i mediaskåpet.

    bredband docenten, bredband, docenten

  • I vilka webbläsare fungerar ”Mina sidor” att använda?

    ”Mina sidor” fungerar att använda via webbläsarna Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox och Safari för Mac.

    Mina sidor, webbläsare

  • Vad är Bokollen, och hur ofta gör ni den?

    Vid Bokollen som görs 2 gånger per år så kollar vi alltid på antalet avklarade poäng från föregående termin. Om vi skickar ut mail till dig angående Bokollen så vill vi därmed få ett LADOK-utdrag på dina avklarade kurser och betyg från föregående termin. Har du tagit minst 15 poäng så kan du fortsätta hyra din studentlägenhet. Vid frågor kontakta vårt Kundcenter 0470-59 90 00.

    bokoll, ladok

  • Mina kanaler på TV:n fungerar inte, var ska jag anmäla felet?

    Felanmälan på TV görs direkt till Com Hem, telefon 90 222.

    Vid driftstörningar som påverkar flera hushåll i fastigheten är det viktigt att varje hyresgäst gör en felanmälan eller tydligt informerar Com Hem om hur många hushåll som upplevs har samma störningar. Vi på Växjöbostäder har ingen möjlighet att hjälpa till vid driftstörningar.

    TV, comhem, kanaler

  • Ingår internet i hyran på campus?

    Majoriteten av våra studentlägenheter på Campus har NetAtOnce som leverantör, i dessa lägenheter ingår internetuppkoppling på 10 Mbit. Vill du ha högre kapacitet än 10 Mbit/s samt övriga tjänster som IP-telefoni och IP-TV kan du mot avgift teckna avtal direkt med NetAtOnce.

    I kvarteret Docenten är Wexnet leverantör, du väljer själv tjänsteleverantör som är knuten till Wexnet, avgiften från tjänsteleverantör ingår ej i hyran.

    Felanmälan gör du själv, direkt till leverantören.

    NetAtOnce: 0771-40 44 00 eller e-post: kundtjanst@netatonce.se

    Wexnet: För support vänder du dig alltid till din tjänsteleverantör. Har du allmänna frågor kontaktar du kundcenter på Wexnet 0470-70 33 33​.

    internet, campus

  • Hur gör jag för att hyra en parkeringsplats, en carport eller ett garage?

    För att få möjlighet att hyra en parkeringsplats, en carport eller ett garage behöver du vara hyresgäst med gällande hyresavtal och aktiverad i bilplatskön på Boplats Växjö.

    Du anmäler ditt intresse på en ledig bilplats på Boplats Växjö, på samma sätt som när du söker en lägenhet. Sökande med längst kötid erbjuds en bilplats. Observera att din kötid gäller endast för det område du bor i. Flyttar du till ett annat bostadsområde nollas dina köpoäng och du behöver aktivera dig på nytt i bilplatskön.

  • Vem byter glödlampor och lysrör i lägenheten?

    Vi byter lampor gratis i ugnen, spisfläkten och kylskåpet. Alla övriga glödlampor eller lysrör debiteras hyresgästen på faktura om vi på Växjöbostäder ska byta dom. Ring till Kundcenter om du vill beställa byte.

    lampa, lysrör, belysning

  • Vem lagar mina trasiga persienner?

    Växjöbostäder sköter inte underhållet på persienner, det är hyresgästens eget ansvar. Fanns det persienner i lägenheten när du flyttade in är det tidigare hyresgäster som lämnat kvar dessa.

    Vid nybyggnation sätts inte persienner upp utan det bekostas och monteras av hyresgästen själv.

    Vid fönsterbyte monteras persienner som hyresgästen sedan ansvarar för.

    persienner

  • Hur många grader ska jag ha i lägenheten?

    Vi på Växjöbostäder strävar efter att leverera mellan +20 och +21 grader i lägenheterna under vintersäsongen. När lägenhetens temperatur går över +20 grader stryper termostaten värmen på elementen, som då kallnar. När sedan temperaturen sjunker i rummet, öppnas termostaten och elementen blir varma igen. Då håller de en temperatur kring +20 grader.

    Om termometern visar under +20 grader flera dagar i rad är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter och göra en felanmälan, då ska du uppge vad termometern visar för temperatur. När du mäter temperaturen i din bostad lägger du en termometer på t ex ett bord, en meter upp från golvet, mitt i rummet (ej vid fönster eller yttervägg).

    Behöver du en termometer kan du hämta en helt gratis på vårt Kundcenter.

    värme, temperatur, kallt

  • Jag har ett mindre brådskande ärende – hur gör jag?

    Du kan nå oss på tre olika sätt:

    Lägga ett ärende via Mina sidor på hemsidan, www.vaxjobostader.se

    Maila oss på: info@vaxjobostader.se

    Besöka oss på vårt Kundcenter Hejaregatan 10 B

  • Jag har ett brådskande ärende - hur gör jag?

    Beroende på hur brådskande ditt ärende är, kan du nå oss på olika sätt :

    Dagtid ringer du oss på tel: 0470 – 59 90 00

    Om ärendet är akut, kan du kvällstid ringa vår jour på tel: 0470 - 292 90

  • Mitt ärende brådskar inte - när i månaden når jag lättast Kundcenter?

    Från den 6:e till den 24:e dagen i varje månad når du oss lättast på Kundcenter om ditt ärende inte brådskar.

     

  • Måste jag skriva mig i Växjö för att bo hos Växjöbostäder?

    Du ska alltid vara skriven där du bor. Läs mer om varför du ska vara skriven där du bor och gör din flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. När du skrivit dig här bjuder Växjö Kommun på en riktigt bra goodie bag, för att få den fyller du i formuläret på Linnéstudenternas hemsida. Välkommen till Växjö!

    flyttanmälan, skriva sig, folkbokförd

  • Vad innebär det att det är 10 månaders hyra på mitt studentboende?

    Årshyran delas upp på tio månader och fördelas på tiden 16 augusti – 15 juni. Perioden 16 juni – 15 augusti är betalningsfri. Vid avtalstid mindre än sex månader, som omfattar betalningsfria hyresmånader, sker en omräkning till 12-månadershyra.

    student, hyra

  • Hur lång uppsägningstid har jag?

    Du har alltid tre hela månaders uppsägningstid. Du kan säga upp din lägenhet med BankID/mobilt bankID via på mina sidor, skicka in bifogad blankett eller besöka vårt kundcenter.

  • Men trycket på studentbostäder är ju så hårt, kan jag inte bli av med den tidigare då?

    Du har alltid tre månaders uppsägningstid men du kan alltid önska att du vill bli av med den från ett tidigare datum. Det är sedan upp till den som söker om den vill ha den från det tidigare datumet eller inte.

  • Hur länge får jag bo kvar i min studentlägenhet efter avslutade studier?

    Du måste säga upp din studentlägenhet så fort du avslutat dina studier. Du kan sedan bo kvar under dina tre uppsägningsmånader om du så vill.

  • Kan jag byta min studentlägenhet med någon annan?

    Ja, du kan ansöka om ett direktbyte om du hittat någon som du vill byta bostad med. För att vi ska godkänna bytet ska det vara ett varaktigt byte och man ska ha särskilda skäl t.ex. ändrade familjeförhållanden, ekonomi etc. Blankett för direktbyte hittar du här.

  • Kan jag bo ihop med någon som inte studerar?

    Ja, du kan ha inneboende/sambo som inte studerar men det är endast du som studerar som kan stå på avtalet.

  • Kan jag skriva på min sambo på mitt avtal?

    Ja, du kan skriva på din sambo på ditt avtal om du kan uppvisa att ni varit sammanboende och folkbokförda på samma adress i minst två år.

  • Jag bor i andrahand, kan jag ta över den lägenheten?

    Nej, tyvärr inte. Den måste sägas upp och du måste söka den själv med dina köpoäng.

  • Kan jag hyra ut min studentlägenhet i andrahand?

    Ja, du kan hyra ut din lägenhet under en termin om du ska t.ex. på utbytesstudier eller praktik som ingår i din utbildning. Du måste ansöka och få en andrahanduthyrning beviljad av oss. Blankett hittar du här. Du kan även hyra ut din lägenhet under 6 månader om du vill prova på att ett samboboende.

  • Kan jag få en studentbostad hos er utan att stå i kö?

    Nej, vanligtvis inte. I stort sätt alla våra lägenheter förmedlas via vårt kösystem på www.boplats.vaxjo.se. Det händer vid ett fåtal tillfällen per år att vi har lägenheter/rum med snabb inflyttning som förmedlas enligt principen ”först till kvarn”. Dessa söks även de på www.boplats.vaxjo.se under marknadsplats ”student direkt”.

  • Hur söker jag en studentbostad?

    För att kunna söka studentbostad måste du vara antagen till minst 15 poäng (ej distansstudier) på Linnéuniversitetet, Polishögskolan eller Yrkeshögskolan i Växjö. Du kan inte söka boende förrän du fått ditt antagningsbesked. Du kan däremot kostnadsfritt registrera dig i vår studentbostadskö från det året du fyller 17 år. Genom att registrera sig i studentbostadskön börjar du räkna köpoäng. Du får ett poäng per dag som du är aktiv i kön. Mer information om vårt kösystem hittar du på www.boplats.vaxjo.se. Där går du även in för att göra en kundanmälan och därmed ställa dig i kö.