Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Bredband, TV och telefon

Alla våra familjelägenheter är anslutna till bredbandsnätet genom Wexnet. Likaså är alla våra lägenheter anslutna till Com Hem för ett digitalt grundutbud av tv-kanaler. Här kan du läsa hur det fungerar med bredband, Tv och telefoni.

Anslut dig till internet

Genom vår Boportal väljer du den tjänsteleverantör du vill ha av TV, telefon och internet. Följ nedan steg så är du igång.

På Boportalen kan du läsa mer om hur du kommer igång med din anslutning (öppnas i nytt fönster)

Logga in Boportalen 

Har du inte något internet? Följ då nedan steg. 

  1. Ansluta nätverkskabeln från din dator till bredbandsuttaget
  2. Starta webbläsaren och skriv in boportalen.vaxjobostader.se
  3. Aktivera dig och logga in

Felanmälan internet

Får du problem när du ska ansluta dig gör du din felanmälan till den tjänsteleverantör du har valt. 

Bredband på Campus

Majoriteten av våra studentlägenheter på Campus har NetAtOnce som leverantör, i dessa lägenheter ingår internetuppkoppling i hyran på 10 Mbit. Vill du ha högre kapacitet än 10 Mbit/s samt övriga tjänster som IP-telefoni och IP-TV kan du mot avgift teckna avtal direkt med NetAtOnce. Felanmälan gör du till Netatonce på 0771-40 44 00 eller e-post: kundtjanst@netatonce.se

I kvarteret Docenten är Wexnet leverantör, du väljer själv tjänsteleverantör som är knuten till Wexnet, avgiften från tjänsteleverantör ingår ej i hyran.

Här kan du läsa hur du kommer igång med ditt bredband via Netatonce:

Digitalt grundutbud av tv-kanaler och extratjänster

För att se exakt vilka tv-kanaler som ingår i det digitala grundutbudet, inklusive eventuell lokal-tv och grannlandskanal, söker du på din adress på Com Hems webbplats 

>> Sök digitalt grundutbud

För åtkomst till digital-tv behöver du en digital mottagare som är godkänd av Com Hem, det vill säga en digitalbox eller en mottagare (DVB-C) som är inbyggd i din tv. 

Du som är hyresgäst hos oss och absolut inte kan se de digitala kanalerna på någon tv i din lägenhet kan beställa en digitalbox utan kostnad (en per hushåll). Boxen beställer du genom att skicka e-post till info@vaxjobostader.se eller ringa Kundcenter på 0470-59 90 00. Ange din adress och ett mobilnummer för paketavisering. Digitalboxen skickas sedan till ditt närmsta utlämningsställe.

8 september 2020 övergick Com Hem helt till digital-tv och det analoga nätet släcktes. Om du saknar kanaler i det digitala grundutbudet, som du hade tillgång till innan övergången, kan du behöva ett programkort. För att använda ett programkort kan du behöva en CA-modul (korthållare). Kontakta Com Hem Kundservice, telefon 90 222 för mer information.

Extra tjänster

Utöver grundutbudet kan du köpa extra kanalpaket, telefoni och internet av Com Hem. Information om deras utbud och tilläggstjänster hittar du på www.comhem.se. Du kan också kontakta Com Hem Kundservice på telefon 90 222.

Felanmälan

Fel på kabel-tv-nätet (dålig eller ingen bild) anmäler du direkt till Com Hem på tel 90 222.

Vid driftstörningar som påverkar flera hushåll i fastigheten är det viktigt att varje hyresgäst gör en felanmälan eller tydligt informerar Com Hem om hur många hushåll som upplevs har samma störningar. Vi på Växjöbostäder har ingen möjlighet att hjälpa till vid driftstörningar.

Telefoni

Genom Wexnet kan du teckna TV, telefoni och bredband. De flesta av våra lägenheter har också ett vanligt telefonnät. Precis som om du bor i ett hus måste du ha en telefonoperatör för att kunna ringa. Om du inte har något telefonnät i din lägenhet så hänvisar vi dig till att skaffa telefoni via Wexnet.

Internet via telefonjacket?

Om du inte har ett bredbandsuttag, på t.ex. våra särskillda boenden, kan flera telefonoperatörer koppla upp dig till internet genom ADSL-teknik. Mer information får du hos de olika telefonoperatörerna.