Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Vanliga frågor

Du kanske har något du undrar över? Här följer några vanliga frågor vi brukar få. Se om du finner svaret du söker.

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Här hittar du information om hur du gör en felanmälan.

    Länk till felanmälan
     

    felanmälan

  • Vad kan jag göra på Mina sidor via Boplats Växjö, www.boplats.vaxjo.se?

    Boplats Växjö är till för dig som står i den kommunala bostadskön till Växjöbostäder och Vidingehem.
    Här hanterar du allt som rör bostadskön, som t ex att skapa sökprofil, göra intresseanmälan för lägenhet/bilplats, ändra dina uppgifter och sökprofil, tacka ja till erbjudanden och se dina köpoäng. 

    mina sidor, boplats

  • Vad kan jag göra på Mina sidor via Växjöbostäders hemsida, www.vaxjobostader.se?

    Mina sidor via Växjöbostäders hemsida, www.vaxjobostader.se, är till för dig som redan bor hos oss.
    På Mina sidor här kan du göra en felanmälan, se din underhållsstatus, se dina avtal, skriva ut hyresavin, lägga in en tillfällig adress och i vissa fall boka tvättstugan.

    mina sidor

  • Vem ringer jag om jag är utelåst?

    Du ringer alltid till Securitas om du låst dig ute på 010-470 51 84. Det går att göra dygnet runt. Du som hyresgäst blir debiterad för låsöppningen. OBS! Du måste kunna visa giltig id-handling för att Securitas ska kunna öppna åt dig.

    Låsöppning görs endast till hyresgäster som hyr i första hand eller till hyresgäster som har ett beviljat andrahandskontrakt.

    Om det är ”tubsystem” eller ”10 i 12 system” i lägenheten gäller särskilda regler, läs mer här på vår hemsida.

    utelåst, låsöppning

  • Mina grannar stör mig med högt tv-ljud och höga skrik. Vad gör jag?

    Dagtid tar du kontakt med Växjöbostäders kundcenter på 0470-59 90 00. Då kontoret är stängt så kontaktar du vår trygghetsjour på 010-470 51 84

  • Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?

    Du säger antingen upp lägenheten på ditt giltiga hyreskontakt, eller så hittar du uppsägningsblankett här. Denna blankett skickar du till Växjöbostäder eller lämnar in till kundcenter. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre kalendermånader. Uppsägningen räknas från den sista dagen i den månad du säger upp lägenheten. Om du till exempel säger upp din lägenhet 4 mars så räknas alltså uppsägningstiden från 31 mars till 30 juni. Om ni är två som står på kontraktet måste båda skriva under uppsägningen.

  • Kan jag betala hyran via autogiro?

    Ja. Blankett för att skicka till Växjöbostäder hittar du här. Du kan även anmäla autogiro direkt via din internetbank. Det kan ta upp till 2 månader för autogiro att fungera. När du har autogiro får du ingen pappersfaktura hemskickad.

  • Kan jag betala hyran med e-faktura?

    Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.

  • Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?

    Du hittar din hyresavi under Mina sidor och du använder samma inloggning som till Boplats Växjö. Du kan även logga in med mobilt Bank-id.

  • Hur söker jag lägenhet?

    För att söka lägenhet behöver du ett konto på Boplats Växjö. Här publiceras alla våra lediga lägenheter
    Här hittar du även våra villkor och svar på de vanligaste frågorna om vårt kösystem.

  • Har jag tre månaders uppsägningstid även om jag byter lägenhet inom Växjöbostäder?

    Ja. Du har alltid tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen.

  • Var lämnar och hämtar jag mina nycklar?

    Nycklar lämnas tillbaka och hämtas på kundcenter. Lämnar du inte in komplett antal nycklar, tvättlås etcetera, blir du debiterad för cylinderbyte.

  • Var vänder jag mig om något måste åtgärdas i lägenheten?

    Du gör enklast din felanmälan på Mina sidor.
    Här kan du felanmäla dygnet runt när det passar dig.
    Du använder samma Inloggningsuppgifterna  som till Boplats Växjö.

    Akut felanmälan dagtid: 0470-59 90 00. För akuta fel då kontoret är stängt: 0470-292 90

  • Hur loggar jag in på Mina sidor?

    För att logga in på Mina sidor via hemsidan, www.vaxjobostader.se, använder du samma inloggningsuppgifter som du använder till Boplats Växjö, www.boplats.vaxjo.se.
    Du kan även logga in med OCR-numret från din senaste hyresavi.

    Du kan beställa nya inloggningsuppgifter och logga in här
    Skriv in ditt användarnamn och/eller personnummer och klicka på länken ”Skicka mina inloggningsuppgifter”. Vi kommer då att skicka användarnamn och lösenord till dig via e-post.

    Om du inte kan logga in så kan det bero på att du behöver en nyare version av din webbläsare. Se alltid till att ha senaste versionen av Internet Explorer, Firefox, Chrome etc, för att vara säker på att sidan och dess funktioner ska fungera opimalt.

    mina sidor

Automat:ee