Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Bostadsanpassning

Vad är en bostadsanpassning?

Om du har en funktionsnedsättning som innebär svårigheter för dig vad gäller ditt boende, till exempel gör att du har svårt att ta dig fram i lägenheten eller närliggande utrymmen, kan du ansöka om bostadsanpassning hos kommunen. Ditt boende kan då underlättas med hjälp av exempelvis stödhandtag, dörröppnare, ramper eller genom att man ta bort trösklar och badkar.

Hur ansöker jag om en bostadsanpassning?

Bostadsanpassningar söker du direkt hos kommunens omsorgsförvaltning. Till ansökan bifogar du även ett intyg från en läkare eller arbetsterapeut. Omsorgsförvaltningen har egna arbetsterapeuter om du själv inte har någon. Vi på Växjöbostäder gör aldrig några bedömningar utan det gör kommunens handläggare. Om kommunen godkänner ansökan så beställer de jobbet av Växjöbostäder.

Ladda ner ansökningsblankett

Telefonnummer

Telefonnummer till kommunens handläggare är: 0470-436 12.

Felanmälan av bostadsanpassning

Om det är något fel på bostadsanpassningen i lägenheten så ligger ansvaret på dig som hyresgäst. Vi hjälper gärna till att åtgärda felet men du som hyresgäst kommer i de fallen att faktureras. Om något är fel på anpassningarna i de allmänna utrymmena gör du en felanmälan till oss på Växjöbostäder. Efter godkännande från omsorgsförvaltningen som också står för eventuella kostnader, åtgärdar vi sedan felet

Frågor?

Har du har några frågor om bostadsanpassningar vänder du dig till en handläggare på kommunens omsorgsförvaltning. 

Automat:ee